
© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTI-ISRAEL BIAS IN THE NEW ZEALAND PRESS 

 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 1 

Contents 

1 Summary ........................................................................................................................................ 2 

2 The Background ............................................................................................................................. 2 

2.1. The New Zealand Newspaper Market .................................................................................... 2 

2.2. The New Zealand Herald ........................................................................................................ 2 

2.3. Press Regulation in New Zealand .......................................................................................... 3 

2.4. New Zealand Attitudes to Israel and Jews ............................................................................. 3 

2.5. Fact and Opinion about Israel and Palestine ......................................................................... 3 

3 The Evidence .................................................................................................................................. 4 

3.1. Statistical Analysis ................................................................................................................. 4 

3.1.1 News Items ..................................................................................................................... 5 

3.1.2 Opinion Pieces ................................................................................................................ 5 

3.1.3 Possible Objections: Sensitivity Analysis ....................................................................... 6 

3.1.4 Herald on Sunday ........................................................................................................... 7 

3.2. Breaches of the Principles...................................................................................................... 7 

3.2.1 Fact and Opinion ............................................................................................................ 8 

3.2.2 Balance ........................................................................................................................... 9 

3.2.3 Double Standards ........................................................................................................... 9 

3.2.4 Accuracy ....................................................................................................................... 11 

3.2.5 Headlines, Images and Captions .................................................................................. 11 

3.2.6 Discrimination .............................................................................................................. 12 

3.3. Some Major Stories .............................................................................................................. 12 

3.3.1 Mahmoud Al-Mabhouh ................................................................................................. 12 

3.3.2 Housing in east Jerusalem ............................................................................................ 13 

3.3.3 Gaza Flotilla and Blockade ........................................................................................... 13 

3.3.4 Resumption of Peace Negotiations .............................................................................. 14 

3.4. Some Examples .................................................................................................................... 14 

3.4.1 Factual Articles ............................................................................................................. 14 

3.4.2 Opinion ......................................................................................................................... 16 

4 The Process and Outcome ........................................................................................................... 17 

4.1. Press Council Complaints Process ....................................................................................... 17 

4.2. Next Steps ............................................................................................................................ 17 

4.3. Progress (perhaps) with the Herald ..................................................................................... 18 

5 Some Press Council Views ........................................................................................................... 18 

5.1. Balance ................................................................................................................................. 18 

5.2. Political Aspects, Media Monitoring Organisation and Zionism ......................................... 18 

5.3. Sources ................................................................................................................................ 19 

5.4. Opinions of John Roughan................................................................................................... 19 

Appendix - Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East ............................................................ 21 

Copyright Statement .......................................................................................................................... 21 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 2 

 

1 Summary 

A study by Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East (KBRM) shows that over the 13 months 

to December 2010, coverage of Israel in New Zealand’s largest newspaper, the New Zealand 

Herald, predominantly presented the Palestinian-Arab side of the complex issues involved.  The 

study analysed over 300 items of news and opinion. 

Both news and opinion demonstrated a statistically-significant bias against Israel.  We found 46 

that news items breached the New Zealand Press Council’s Principles of fair reporting, all to the 

discredit of Israel.  The probability of this occurring by chance is less than one in 1 trillion.  The 

most common breach of the Principles involved presenting pro-Palestinian-Arab opinion as fact. 

26 opinion items were unfavourable to Israel and one favourable; the probability of getting this 

ratio by chance is less than one in 1 million. 

There is anecdotal evidence that other major papers in New Zealand showed similar anti-Israel bias 

to the Herald. 

Many objectionable items came from the UK Independent, a long-time critic of Israel.  Anti-Israel 

commentators such as Robert Fisk and Gwynne Dyer were regularly featured, compensating 

opinion rarely being printed   Some breaches in items attributed to press agencies appeared to 

have been introduced during editing.  Israel was reported and commented on significantly more 

harshly than any other country. 

When enough evidence had been collected, KBRM made a formal complaint, following the 

procedure laid down by the Press Council.  The Council banned KBRM from communicating with 

editors and described it as a “Zionist” organisation seeking to “disrupt the media”.  KBRM then 

presented to the Council a detailed submission demonstrating the bias observed.  The Council 

rejected it without explaining its decision. 

John Roughan, a senior member of the paper’s editorial staff whose published views are strongly 

anti-Israel, is also a member of the Press Council. 

Since making its submission to the Press Council, KBRM has observed some improvement in the 

paper’s coverage of Israel.  We hope that this will be permanent. 

2 The Background 

2.1. The New Zealand Newspaper Market 

The New Zealand newspaper market reflects the early days of European settlement in New 

Zealand, when the country consisted of a number of autonomous provinces linked only by 

occasional ships.  The four main provincial capitals were Auckland, Wellington, Christchurch and 

Dunedin.  Newspapers were founded in these cities.  Today, a daily title is still published in each 

city and circulates in an area roughly corresponding to its old province.  These titles, often called 

the metropolitan titles, are effectively regional monopolies, since titles from other regions are 

available only in a few outlets in the major cities and at airports. 

There are a number of smaller regional titles, which carry mainly local news, with little overseas 

coverage.  They do not compete directly with the metropolitan titles. 

2.2. The New Zealand Herald 

Our resources allowed us to analyse only one title in depth, and we chose the New Zealand Herald.  

The Herald is based in Auckland, the largest city in New Zealand, and its circulation area covers 

much of the more populous North Island.  Unsurprisingly, its circulation is the largest of any New 

Zealand paper, about 170,000, more than double that of its nearest rival. 

The Herald is owned by APN News & Media, an Australian company.  22% of APN is owned by 

Independent Newspapers, an Irish media group which until mid-2010 owned the UK Independent, 

one of the Herald’s main sources of material. 

We also analysed the Herald’s sister title, the Herald on Sunday (which shares an owner, office and 

website with the Herald, but has a different editor and is held by its management to be a separate 

title).  The Herald on Sunday carries little foreign news or comment. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 3 

By focusing on the Herald titles, we do not intend to imply that they were uniquely biased.  

Anecdotal evidence is that other metropolitan titles also carried unbalanced coverage.  This would 

not be surprising, since all New Zealand newspapers rely on a few international sources. 

2.3. Press Regulation in New Zealand 

The press in New Zealand is regulated by the New Zealand Press Council, a body funded by the 

industry.  It contains equal numbers of industry representatives and lay people under the 

chairmanship of a retired judge.   Its meetings are closed to the public. 

The Council publishes Principles by which editors must abide.  A point made early in the Principles 

is that a publication has a right “to adopt a forthright stance or to advocate on any issue”.  It is 

questionable whether this is appropriate in the New Zealand context of regional monopolies.  In a 

market such as the UK, several national titles compete, and readers can choose one which suits 

their views.  The New Zealand reader, with rare exceptions, has no such choice. 

The Herald provides an example.  It relies for its foreign news on three main sources: Associated 

Press, the UK Telegraph and the UK Independent.  The Independent is known for its strong political 

stances, which include hostility to Israel.  It is the smallest-selling national title in the UK, with a 

falling market share (1.8% in 2010); contrast the Herald’s 45% share of all New Zealand 

metropolitan titles’ sales.   It is highly unrepresentative of the overseas press, but accounted for 

10.5% of news items and 28% of opinion items on Israel in the Herald over the period surveyed. 

2.4. New Zealand Attitudes to Israel and Jews 

New Zealand and Israel are small democracies ranking among the less prosperous developed 

countries (22nd & 23rd in OECD respectively for GDP, 2009).  They are widely geographically-

separated and have few national interests in common.  They have normal diplomatic relations.  

There is no obvious reason for Israel to be a major pre-occupation for New Zealanders. 

There is no evidence of general anti-Israel sentiment in New Zealand, although there are small but 

vocal anti-Israel groups, as in other Western countries.  New Zealand has a very small Jewish 

population and Jews are not discriminated against.  People of Jewish descent have featured 

prominently in public and commercial life; the present Prime Minister of New Zealand has Jewish 

ancestry.  It could not be claimed that anti-Israel bias in the media reflected public opinion. 

2.5. Fact and Opinion about Israel and Palestine 

The articles we surveyed breached a number of the Press Council’s Principles.  Before looking at 

the breaches in detail, a general point is worth making.  The Principle most commonly breached 

requires that “a clear distinction should be drawn between factual information and comment or 

opinion”.  Our analysis revealed an underlying viewpoint pervading much coverage which is 

actually opinion, but was cited as if it were fact.  We shall call it the Arab Narrative. 

The Arab Narrative can be summarised as the opinion that the State of Israel exists illegitimately in 

territory which wholly and rightfully belongs to Palestinian Arabs. 

“Arab” is descriptive in that the view is held in some form by all Palestinian Arab organisations and 

by many Arab states.  It is also held by some non-Arab Islamic states, but to call it “Islamic” would 

give it a religious significance that it does not have  - Hamas views the conflict as religious war 

(jihad), but the PLO does not.  To call it “Palestinian” would fail to recognise its wider currency. 

The Arab narrative is supported by a number of Western organisations with political aims, and by 

Israeli “revisionist” historians.  However, it is not generally shared by Arabs who are Israeli citizens, 

a majority of whom in reputable opinion polls state that they wish to remain Israeli.  Nor is it held 

by all members of the Palestinian Arab diaspora, some of whom strongly oppose the policies and 

views of the present Palestinian Arab leaders. 

The Arab Narrative and Its Alternatives 

The main corollaries of the Arab narrative, and its alternative, can be summarised as follows. 

Arab Narrative Alternative 

Jews have little or no historical or religious 

connection with Palestine, and no special claim 

to it 

Palestine is the Jewish homeland, and its 

Jewish history goes back over three millennia, 

much longer than its Arab history 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 4 

The 1948 Arab invasion of Israel was justified 

and the territorial changes ensuing are 

legitimate 

The 1948 invasion of Israel was an act of 

aggression leading to the illegal occupation of 

Israeli territory 

At this time, Israel illegitimately expelled Arabs 

en masse from Palestine 

Arabs left Palestine for a range of reasons, of 

which expulsion was not the major one 

Any subsequent territorial changes, specifically 

those resulting from the 1967 war, are 

illegitimate 

Territorial changes resulting from the 1967 

war represent recovery of territory lost to 

earlier aggression 

Israel occupies the West Bank in contravention 

of international law 

International law tends to support Israeli 

control of the West Bank 

Jewish settlements in the West Bank are 

illegitimate, as is the security barrier 

Both Jewish settlements and the security 

barrier are legitimate 

It is for Israel alone to make further 

concessions as part of a peace settlement 

Both sides will have to make concessions to 

achieve a fair negotiated peace 

Israel’s military actions in Lebanon, and more 

recently Gaza, were aggressive acts against the 

legitimate owners of the territory of Palestine 

Israel’s military actions in Lebanon and Gaza 

were self-defensive 

Use of force against Israeli people or 

institutions is legitimate resistance to an 

illegitimate occupying power 

Use of force against Israeli people or 

institutions is a criminal or terrorist act 

The alternative versions have supporting evidence at least as good as that for the Arab narrative.  

Matters on which evidence can be cited to support conflicting versions are not matters of fact, but 

of opinion.  The Arab narrative is therefore opinion, not fact. 

It is true that not all Palestinian Arab groups or sympathisers support the Arab narrative in its pure 

form.  The Fatah faction of the PLO has recognised the right of Israel to exist, and no longer 

directly supports attacks on Israeli civilians.  Whether these positions are principled or expedient is 

a matter of opinion.  However, to the extent that any view goes beyond the bare fact that the 

ownership of Palestine is disputed, it is expressing opinion. 

Questioning the Arab narrative does not imply rejecting a peaceful solution to the dispute, which 

would be the choice of all reasonable people.  However any view as to the relative merits of the 

Israeli and Palestinian Arab cases, or their entitlements under a peace settlement, is opinion. 

It is neither possible nor desirable to list all the ramifications of the Arab narrative or other 

versions, nor all the facts which may be deployed to support them, although specific points are 

covered in our report.  We do not seek to judge the relative validity of any version. 

3 The Evidence 

3.1. Statistical Analysis 

To demonstrate long-term bias, many items of data are needed.  This provides an opportunity for 

statistical analysis, which relies on having large datasets: the larger the dataset, the more 

meaningful the statistical result.  Consider the act of tossing a coin.  To get four consecutive 

Heads or Tails would not be surprising, and is statistically quite likely, but to get ten is intuitively 

quite unlikely, and to get 20 very unlikely.  Statistical analysis proves the correctness of the 

intuition; the probability of getting four is 12.5%, and of getting ten 0.2%.  Because of the Herald’s 

frequent reporting of Israel, a large dataset was available and definite results possible to obtain. 

A statistical analysis of items appearing in the Herald from late October 2009 - early December 

2010 follows (the Herald on Sunday is covered separately since the dataset was too small to 

analyse statistically). 

Standard statistical methodology is to formulate a Null Hypothesis - one which asserts that the 

observation being considered is due to chance - and test it against the data to see if it fits.  The 

standard “confidence level” is that if the probability of achieving the observed result under the 

hypothesis is less than 5%, the hypothesis is disproved and some cause other than chance is at 

work.  Such a result is described as “significant”. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 5 

Applying this to the question at hand, two Null Hypotheses can be formulated: 

 that if a factual article breaches the Principles, the breach would be as likely to be favourable 

to Israel as unfavourable. This is reasonable if breaches result from journalistic error 

 that equal numbers of opinion articles will be positive and negative to Israel.  This is 

reasonable if a balanced presentation is aimed for. 

Neither hypothesis means that mathematical equality is expected for the result to show balance.  

For example, the probability of finding eight anti-Israel items and two pro-Israel in a set of ten 

items is about 9%, which is more than 5% and hence not significant.  This also shows that the test 

is rigorous, since most people would say that a 4:1 ratio was biased, though statistically it is not. 

3.1.1 News Items 

288 items were identified.  46 contained breaches of the Principles at some level, all to the 

discredit of Israel.  In another 15, the breach was restricted to use of clichés expressing an anti-

Israel viewpoint.  The probability of getting 46 breaches unfavourable to Israel and none in favour 

under the Null Hypothesis is about 3 x 10
-14

, or 0.03 in 1 trillion, i.e. vanishingly small. 

Analysis by source shows that some sources have high proportions of objectionable articles (again 

not counting cliché-only articles). 

Source Items Objectionable % Objectionable  

Unstated (agency) 83 4 4.8% 

AP  79 11 13.9% 

Telegraph (UK) 54 7 13.0% 

Independent (UK) 31 13 41.9% 

Herald 15 5 33.3% 

Reuters 12 3 25.0% 

Other Publication 5 1 20.0% 

AFP 4 0 0.0% 

NZPA 4 2 50.0% 

Other Agency 1 0 0.0% 

All Sources 288 46 16.0% 

All Agencies 183 20 10.9% 

The Unstated category counts unattributed small news items, typically printed in sidebars, and 

almost certainly supplied by agencies. 

The UK Independent was the main source of negative material.  From a set of articles of which 

16.0% are negative, the probability of getting 13 negative items from 31 is about 0.04%, i.e. it was 

significantly more biased than the average source.  The Herald dataset was too small to yield 

statistically significant results, but it is suggestive that its proportion of negative items was more 

than twice the average. 

The datasets for Reuters and NZPA, which also showed a high rate of negatives, were even smaller 

and no conclusions can be drawn, although the results give some support to anecdotal evidence 

that Reuters is more biased against Israel than other agencies. 

Agency sources (including the Unstated category) were less biased than average.  Further, the 

figures for agencies may have been inflated by changes made editorially.  We noted cases in which 

biased headlines appeared to have been added to unbiased agency reports.  It is possible that 

editing may be responsible for other instances of bias in reports attributed to agencies. 

3.1.2 Opinion Pieces 

Opinion includes that of regular or syndicated columnists, editorials, pieces headed “Comment”, 

“Analysis” or similar, pieces placed on pages devoted to opinion, and other pieces which on 

inspection were mainly comment or analysis. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 6 

43 opinion pieces were identified (again the Herald on Sunday was treated separately).  26 

expressed an anti-Israel viewpoint and one a pro-Israel viewpoint.  The probability of getting one 

positive article from a set of 27 articles expressing an opinion is about 0.00004% (0.4 in 1 million), 

which is almost infinitesimal. 

Analysis by source shows a similar pattern to that of news items. 

Source Items Negative Positive Net % 

Herald 19 13 1 63.2% 

Independent (UK) 12 9 0 75.0% 

Telegraph (UK) 6 2 0 33.3% 

Other 5 2 0 40.0% 

AP  1 0 0 0.0% 

All sources 43 26 1 58.1% 

Net percentage allows one positive and one negative to cancel each other out. 

Figures for the Herald include items not explicitly attributed to any source, but which must have 

been chosen, if not commissioned, by the Herald. 

Negative articles were predominantly from the same two sources as for news: the Herald and the 

Independent.  For the Herald, the probability of getting this result is about 0.2%; for the 

Independent it is about 0.4%.  Both are statistically significant (the other sets were too small to 

give meaningful results). 

All the Other items were reprinted from published UK or US sources: the Economist, Newsweek 

and the UK Observer.  The very small agency representation is unsurprising since agencies deal in 

news rather than opinion. 

The imbalance could result from the Herald’s engaging in anti-Israel advocacy, which it has denied 

doing.  Israel is a sovereign state with which New Zealand has diplomatic relations.  Editorial 

hostility towards it would publicly criticise New Zealand’s foreign policy, which would be against 

New Zealand’s national interest in preserving good international relations.  The Council’s general 

approval of advocacy might accordingly be regarded as overly-loose. 

3.1.3 Possible Objections: Sensitivity Analysis 

Our results may appear surprising, and some possible objections are dealt with here, viz.: 

 we have selected items to suit our case 

 Israel is not unfairly-treated compared with other countries 

 the criteria for classifying items were either intentionally or inadvertently subjective 

 we have incorrectly classified opinion pieces as news or vice versa 

 the breaches complained of are largely trivial. 

Identification of Items 

We consulted a printed copy of the Herald for every day of the period concerned, and as far as 

possible identified all items concerning Israel.  Items with only peripheral references were 

excluded, such as those merely listing Israel among other countries (e.g. those which ban a certain 

“party drug”) and those mentioning Israel only as an aside (e.g. that South Africa’s Kruger National 

Park is larger than Israel). 

Reporting on Other Countries 

Even if articles on other countries breached the Principles as often as those on Israel, two wrongs 

would not make a right.  In samples of foreign news articles taken in the period surveyed, about 

5% breached the Principles.  Assuming this to be an irreducible minimum, 14 offending articles 

would be expected in the set of 288 Israel articles.  The probability of getting 46 is less than 1 in 1 

trillion.  Articles which unfairly attacked individuals and organisations such as Sarah Palin, Pope 

Benedict XVI and the Catholic Church were excluded; these are regular targets of sources used by 

the Herald, and criticism of them cannot fairly be assigned to the US, Germany or Italy. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 7 

Integrity of Criteria 

In the case of opinion pieces, the criterion was the opinion expressed, not whether the analyst 

agreed with it.  The test was therefore objective.  A person not in possession of all the facts might 

believe that the opinions expressed were facts; but s/he would be wrong.  In any case, more than 

half the opinion articles would have to be reclassified before the result could have been achieved 

by chance. 

In the case of news items, continual reference was made to the Principles to determine whether 

they were really breached.  Items in which the breach seemed marginal were given the benefit of 

the doubt and excluded.  Items to which the only objection was use of anti-Israel cliché were 

counted separately, since it could be argued that they are less severe than other breaches 

(although we do not do so, for reasons given under Severity, below). 

The most common breach was mixing fact and comment.  As noted above, a person not knowing 

all the facts might regard statements of opinion as fact, but that does not make them so. 

News and Opinion 

There are articles that are borderline cases between news and opinion.  Such items tend to present 

the author’s interpretation of events in the news rather than to contribute new information, and 

have therefore generally been classed as opinion.  It is highly-unlikely that enough of our 

classifications could be challenged to make a material difference to our findings. 

Severity 

It could be argued that the breaches in news articles were generally not material.  We grant that 

not many of the breaches were egregious, but the rules are not there to deal only with the very 

worst cases.  In any case, more than three-quarters of the articles would have to be re-classified 

before the result could have been achieved by chance. 

More importantly, it is well-known that repeating any assertion, even in a low-key fashion (such as 

the use of cliché), reinforces belief in it.  The principle is used in, and validated by, successful 

advertising.  The sheer number of instances - one every few days over more than a year – must 

have a cumulative effect, whether or not breaches in individual items are regarded as minor. 

3.1.4 Herald on Sunday 

Only nine Israel-related items appeared in the Herald on Sunday in the period surveyed.  Four were 

news items, of which one was slightly negative.  Five were opinion pieces, four of which were 

negative.  Four of the five opinion pieces (three negative) were from the same regular columnist, 

whose brief was to put a left-wing viewpoint. 

3.2. Breaches of the Principles 

Breaches of the Principles can be categorised as in the following tables.  Items may infringe in 

more than one category and therefore be counted more than once.  Categorisation is somewhat 

subjective but trends are clear.  For example, one would not expect frequent factual inaccuracies 

in material from reputable sources, but adherents to the Arab narrative may be tempted to slant 

material by mixing comment and fact, and applying double standards. 

Breach News Items Opinion Items 

Failure to distinguish between fact and opinion 34  * 

Inadequate right of reply (“Allegation-imbalance”) 14 * 

Double standards - fairness 18 6 

Inaccuracy 6 5 

Misleading headlines 15 0 

Misuse of images and captions 6 4 

Racial or religious discrimination 3 3 

* In opinion pieces, distinction between comment and fact is inapplicable, and allegation-

imbalance is permissible.  The issue is whether opinion is balanced over the long term. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 8 

Criticism of Israel, if expressed in a way compliant with the Principles, is not a ground for 

complaint per se.  In news items, criticism must be attributed and subject to a fair voice in reply.  

Objective reporting of positive aspects of Israel (e.g. its technical and logistical aid to Jordan, 15 

April 2010) cannot be counted as bias towards Israel.  We make this point because the Herald has 

argued that it offsets criticism of Israel (often breaching the Principles) on other topics.  This is 

illogical, and in any case few such “positive” articles appeared in the period surveyed. 

Bias tended to be concentrated in the reporting of major stories.  In their absence, reporting was 

largely limited to brief agency reports, which were typically fair.  Accordingly, there were periods 

when little bias was manifest, but these lasted only until the next major event occurred. 

In quoting from the Press Council’s Principles, the wording is that applicable in late 2010. 

3.2.1 Fact and Opinion 

Principle 4 states that “a clear distinction should be drawn between factual information and 

comment or opinion. An article that is essentially comment or opinion should be clearly presented 

as such.” 

The difference between fact and opinion is usually clear.  However, it can arise that facts are 

disputed, with contending parties each giving their own, conflicting, versions.  It is essential to 

recognise that these versions are opinions and not facts, whatever the contenders claim.  One 

version might seem to accord better with the facts than another, but it is an expression of opinion 

to assert that it is therefore true, or that other versions are wrong.  Whether or not the author or 

editor knows that there are conflicting versions is immaterial, except insofar as it would show 

culpability or ignorance respectively. 

Opinion can also be conveyed by using facts selectively or out of context.  There are conflicting 

expert views on the legality of Jewish settlements in the West Bank, but only the view that they are 

illegal was reported, nor was the matter placed in context by mentioning the original 1948 

Jordanian invasion of the West Bank. 

In the case of the Israel/Palestine dispute, almost every significant event is interpreted differently 

by Israeli and Palestinian Arab sources.  To the extent that it selectively uses facts, any 

interpretation is opinion.  The Arab Narrative version was dominant in the material surveyed. 

Unattributed Opinion, Loaded and Emotive Language, and Cliché 

Failure to distinguish news and comment may take three main forms: 

 direct unattributed expression of anti-Israel opinion (uncommon in news items) 

 use of loaded, emotive or exaggerated language hostile to Israel 

 use of cliché disparaging Israel. 

Use of emotive rather than objective words is an inherent value-judgement.  Journalists are aware 

of this, so loaded language is almost certainly used deliberately.  Whatever the intention, the 

practice breaches Principle 4 if it occurs in news items.  For example, a law was described as 

“draconian”, although it is not dissimilar to Western countries’ laws on the subject.  An objective 

rendering would merit no adjective at all. 

A few words were so commonly-used in reporting of Israel as to be clichés.  They were by 

definition unattributed, thereby breaching Principle 4.  These were arguably low-level breaches, 

but were frequent, and as noted above, repetition of an assertion builds belief in it. 

Common clichés were that Israel “captured” the West Bank and Gaza in 1967, “unilaterally 

annexed” them without “international recognition”, and “occupies” the West Bank, and that these 

actions were “illegal” or “against international law”.  All reflect the Arab narrative.  While Israel did 

recapture the West Bank and Gaza in 1967, it was never stated that Jordan and Egypt captured 

those territories in 1948, and Jordan’s case, annexed them without international recognition. 

Other clichés included the routine description of Israeli PM Netanyahu and his government as 

“hard line”, religious Jews as “ultra-Orthodox” and various Israelis and Israeli organisations as 

“hard-right”.  Opponents of Israel were described with the neutral terms “activist” and “militant” 

even if their views were more extreme than the Israeli views stigmatised, and they engaged in 

violent action in support of their opinions. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 9 

3.2.2 Balance 

Principle 1 states that “Publications should be bound at all times by accuracy, fairness and 

balance, and should not deliberately mislead or misinform readers by commission or omission. In 

articles of controversy or disagreement, a fair voice must be given to the opposition view.  

Exceptions may apply for long-running issues where every side cannot reasonably be repeated on 

every occasion and in reportage of proceedings where balance is to be judged on a number of 

stories, rather than a single report.” 

The Israel/Palestine dispute is undoubtedly a long-running issue.  While the qualification may be 

used to excuse imbalance in isolation, it requires that balance appear elsewhere.  This implies that 

if some items present the Arab narrative, others should put alternatives. 

In some cases, one or two sentences were given to the Israeli view in a lengthy report otherwise 

adopting the opposing view.  This is not the “fair voice” required by Principle 1. 

News items commonly cited the views of organisations and individuals opposed to Israel on 

ideological or political grounds, because they were making “news” by organising protests or other 

actions.  There are organisations in New Zealand able and willing to put Israel’s point of view; their 

views could have been printed to provide balance, but almost never were. 

Authority for Opinion 

By printing an opinion, an editor endorses its tenability.  A responsible editor would therefore aim 

to present authoritative opinions.  Inappropriate selection of commentators can lead to imbalance.  

A senior British Army officer, Col. Richard Kemp, observed the 2008-9 “Cast Lead” Israeli military 

action in Gaza and opined to the BBC that no army “has made more efforts to reduce civilian 

casualties and deaths of innocent people than the Israel Defence Force in Gaza”.  There is no 

evidence that this was reported in the Herald, which however did publish the opinion of Robert 

Fisk (9 June 2010) that the IDF is an “indisciplined (sic) rabble”, contemptuous of the lives of 

civilians.  Fisk has a record of vituperative criticism of Israel.  A reasonable person would regard 

Col. Kemp, who was not heard, as more authoritative and objective than Fisk, who was. 

The Herald regularly published opinion by Fisk, who appears obsessed with Lebanon and blames 

all its woes on Israel, rather than on Syria, Iran, or its own sectarian divisions.  Gwynne Dyer, 

another commentator with anti-Israel views, was also regularly published in the Herald.  No regular 

columnist putting a pro-Israel or even a neutral view was published in the period surveyed. 

3.2.3 Double Standards 

Principle 1 requires fairness in news reporting.  Fairness is not easy to measure, but a reasonably 

objective test is whether the same standards are applied to reporting on Israel and on other 

countries, or on Israel’s opponents.  It was common for different standards to be applied in this 

way, by reporting similar matters differently according to who was involved, or reporting matters 

only when one party was the protagonist or victim. 

The application of double standards often arose from adoption of the Arab narrative, i.e. 

Palestinian Arab actions were taken to be justified where equivalent Israeli actions were not. 

It is not always possible to find directly equivalent situations, so it may be necessary to use 

analogy.  It may be argued that no two situations are identical.  However by considering the 

closeness of the analogy and the disparity in reporting, a reasonably-objective evaluation can be 

made.  Some general examples: 

 there has never been a Palestinian Arab state.  Another people in the region which desires a 

state but has never had one is the Kurdish people (which has a more distinct ethnic identity 

than the Palestinian Arabs).  The subject is scarcely mentioned in the Herald, and there is no 

criticism of Turkey, Iraq or Iran for “occupying Kurdish land”.  Even nations which have been 

invaded and lost their sovereignty, which have arguably suffered worse injustice, get little 

attention.  Commentary in the Herald regarding Tibet, invaded by China in 1950, is typically 

pro-China and anti-Tibet 

 two closely analogous events were the massacre of several hundred Arab refugees at Sabra 

and Shatila by Lebanese militiamen in the presence of Israeli troops in 1982, and that of 

several thousand Bosnian Muslims at Srebenica by Serb extremists in the presence of UN 

peacekeepers in 1992.  After the Lebanon massacre, Israel dismissed the head of its army 

and forced the resignation of its Defence Minister (who subsequently won a libel action 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 10 

against Time magazine for accusing him of complicity in the killings), but 28 years later was 

still being criticised in the Herald for its role.  Little criticism was ever made of the UN 

peacekeepers or their leaders, blame being quite justifiably placed on the killers 

 as noted above, both Israel and Jordan have at different times captured, occupied and 

annexed the West Bank and east Jerusalem.  The Israeli actions were mentioned repeatedly, 

but the Jordanian ones were not - giving the impression that Israel’s acts were unprovoked 

aggression, though the sets of events have clear parallels.  Principle 1 recognises that all the 

issues in the conflict cannot be recapitulated in every article, but a balanced presentation 

would cover all the facts over time, not repeat one side while ignoring the other 

 a December 2009 attack on a mosque by extremist settlers (an action deserving criticism) 

was covered fairly in the Herald.  However the desecration of a nearby Jewish cemetery, in 

retaliation for the attack on the mosque, was not covered at all.  A one-sided view was thus 

given, although the Principles refer to “commission or omission” in defining the need for 

balance.  Again, in November 2010 it was reported that Israeli settlers and Palestinians were 

destroying each others’ crops, actions clearly inviting censure.  The Israelis were condemned 

but the Palestinians were not.  This was imbalance, since both parties could reasonably have 

been criticised equally 

 Israeli PM Netanyahu and PLO chief Abbas are both to some extent hostage to extremists 

who are opposed to meaningful concessions.  Abbas is in the worse position, because 

Netanyahu is not at the “dovish” end of the Israeli political spectrum, and could marginalise 

his extremists if they disrupt his programme.  Abbas has no such option.  By agreeing to 

peace negotiations, he has placed himself at one extreme of the Palestinian Arab political 

spectrum, which runs from him via those who seek an interim deal after which further action 

can be taken against Israel, through to those who desire the immediate destruction of Israel.  

However Netanyahu was typically cast as secretly supportive of Israeli extremists and 

opposed to a peace settlement, while Palestinian Arab commitment to peace was 

unquestioned, and evidence of dissent within and between factions disregarded. 

Further examples, which support the Arab narrative: 

 Israel’s actions, such as approving Jewish housing in the West Bank, were commonly labelled 

“setbacks to peace”, whereas Palestinian Arab actions, including lethal assaults on Israelis, 

were not.  This exemplified the Arab narrative that only Israel is an obstacle to peace, and 

only Israel has to make concessions 

 attacks by Palestinian Arabs on Israelis were minimised, whereas any Israeli response was 

criticised.  This is an example of moral equivalence (below) 

 Israel’s reaction to events was commonly described as “angry”, whereas comparable 

Palestinian Arab reactions were stated without comment.  The inference is that Israelis are 

emotional and irascible whereas Palestinian Arabs and their representatives are calm and 

reasonable. 

Moral Equivalence 

The assertion of moral equivalence is a specific case of double standard, typically used to support 

extra-legal action by arguing that the actions of a lawbreaker are no more, or less,  blameworthy 

than the countermeasures of legitimate agencies.  It was used in criticising Israeli actions and 

mitigating the actions of its opponents.  For example, an article appearing in June 2010 blamed 

the 1982 Sabra/Shatila massacre on Israel, although its Army merely failed to use enough force to 

restrain a numerous armed militia, who were not mentioned or censured in the article. 

A more extreme form of moral equivalence is shown by the reporting of attacks on Israelis only as 

asides during criticism of the Israeli response.  The September 2010 killing of four Israeli civilians 

by Hamas gunmen was not reported; the only coverage criticised Israelis for being outraged by it.  

If Israeli extremists had killed four Palestinian Arab civilians, one a pregnant woman, it is certain 

that it would have featured prominently in the news, with reports of “international condemnation”, 

images of coffins and grieving mourners, and hostile commentary.  All these appeared in Herald 

reports of the Mabhouh killing (for which Israel is only conjecturally responsible) and the deaths of 

the Gaza flotilla activists (after they challenged the Israeli military). 

Availability of Material; Trivia Stories 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 11 

Another form of double-standard arises from the paucity of news coverage from the West Bank and 

Gaza, compared with that in the active and outspoken Israeli media. 

It is easy to obtain trivia stories from the Israeli press which portray Israel and/or Israelis as 

abnormal, weird or obsessive.  These receive greater coverage in the Herald than if they related to 

other countries, which is a double-standard.  Also, it is always possible to obtain the views of 

Israelis hostile to this or that policy of their government, but those views may be representative 

only of extreme opinion.  When reporting Israeli statements or policies, dissenting views were 

almost always provided, whereas balance to allegations against Israel was typically not. 

By contrast, few reporters are based in the West Bank or Gaza, where the authorities exercise close 

control over society and the media.  This imposes restrictions on reporting, and specifically 

discourages reporting adverse to the ruling parties.  Nevertheless, reputable journalists who 

venture there have filed stories inconsistent with the prevailing view of Palestinian Arabs as victims 

of Israel.  No such stories appeared in the Herald in the period surveyed. 

Events in the West Bank are known to have been staged or manipulated to discredit Israel.  A very 

successful example was the alleged Israeli “massacre” of hundreds of Palestinian Arabs at Jenin in 

2002, which deceived news organisations worldwide, but was later shown to be fabricated. 

The Palestinian Arab pattern is typical of authoritarian regimes.  In other cases, there would be a 

measure of scepticism of the “official” view, but Palestinian Arab statements were typically taken at 

face value.  This shows either naiveté or adherence to the Arab viewpoint. 

3.2.4 Accuracy 

Accuracy - referred to in Principle 1 - is a requirement of both news and opinion.  If a reasonable 

person in possession of all the relevant evidence would hold that an assertion agrees with 

established fact, it is accurate.  If the same person held that an assertion did not agree with the 

facts, the assertion would be inaccurate.  In contentious matters, evidence would need to include 

that of all contending parties, and the evidence could conflict so as to prevent any version being 

described as accurate. 

The matter becomes more complex when more than one effect is at work.  Arabs fled Israel during 

the 1948 war for many reasons.  Citing only one reason, such as intimidation by Jewish militias, 

and implying it is the whole story is an expression of opinion, even if the statement is true as far 

as it goes.  A fully-accurate statement would be one that Arabs fled for a variety of reasons, or one 

giving all the known reasons. 

The test applies to both news and opinion, although a commentator may make assertions that are 

not provably true as long as they are not provably false, whereas news reporting must identify and 

provide balance to assertions that are possibly but not provably true. 

Inaccuracies in attributed opinion, should - if printed at all - be amplified or corrected by the 

reporter.  They are often known canards or inherently implausible, and little if any research would 

be needed for an informed person (as journalists are assumed to be) to detect their inaccuracy. 

3.2.5 Headlines, Images and Captions 

The eye-catching qualities of headlines, images and captions have a disproportionate effect on 

readers.  If they are loaded or emotive, they are important in forming opinion, and if this occurs in 

news items, opinion is being mixed with fact, contrary to Principle 4. 

Principle 5 states: “Headlines, sub-headings, and captions should accurately and fairly convey the 

substance or a key element of the report”.  Principle 10 is similar but less explicit, stating that 

“Editors should take care in photographic and image selection and treatment”.  It seems obvious 

that “care in selection” requires that the image be relevant to the article it illustrates, and - in a 

news item - not be such as to promote an opinion. 

We found two cases of articles attributed to AP with emotive headlines which were not borne out in 

the reports.  We could find no articles with those headlines in AP’s archive.  This suggests that the 

headlines were added editorially. 

Reports of casualties caused, or allegedly caused, by Israeli action were commonly illustrated with 

images of coffins and grieving mourners, while the same was not done for Israeli casualties.  

Images of Israeli soldiers in aggressive postures, and Israeli weaponry, having dubious relevance 

to the story, were often used. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 12 

3.2.6 Discrimination 

Principle 6 requires that editors should not “place gratuitous emphasis on” matters of “gender, 

religion, minority groups, sexual orientation, age, race, colour or physical or mental disability”. 

The terms “Jew” and “Jewish” can apply to both race and religion.  By no means all ethnic Jews are 

religious Jews, although nearly all who profess Judaism are ethnically Jewish. 

It could be argued that a negative focus on Israel constitutes discrimination per se, since Israel is 

the only Jewish-majority state and the only state subjected to such a level of criticism.  It is 

suggestive that Israel is the only state whose right to exist is routinely challenged, and that Jews 

have for centuries been the main target of Western religious and racial prejudice.  Negative 

portrayal of Israel in the Herald might therefore have been at least partly motivated by racial or 

religious prejudice, which if so would be discriminatory.  This is not provable, but any doubts 

would be resolved by an even-handed presentation. 

The epithet “ultra-Orthodox” was regularly used as a term of disapproval for religious Jews.  It is 

meaningless; Orthodoxy is a stream of Judaism as Anglicanism (Episcopalianism) is a stream of 

Christianity, and “ultra-Orthodox” has no more meaning than would “ultra-Anglican”.  All religious 

Jews recognise Israel as their holy land, but their opinions as to how this should be manifested are 

political, not religious.  Use of this term is therefore religious discrimination. 

3.3. Some Major Stories 

During the period surveyed, six Israel-related stories featured prominently in the Herald: 

 the attempted prosecution of Israeli leaders for alleged war crimes in the UK courts 

 protests against the presence of an Israeli tennis player in an Auckland tournament 

 the assassination of Hamas leader Mahmoud al-Mabhouh 

 Israeli plans to extend Jewish housing in areas of Jerusalem 

 the Gaza flotilla and its aftermath 

 the resumption and rapid failure of peace negotiations. 

The “war crimes” story was covered in five news articles, all of which were fair.  The tennis story 

was covered in seven articles (two opinion) with one negative news item.  The other stories were 

more significant. 

3.3.1 Mahmoud Al-Mabhouh 

The assassination of Hamas leader Mahmoud al-Mabhouh featured in 22 news reports and six 

opinion pieces.  Four news reports and three opinion pieces were negative to Israel. 

To an impartial reader, the story was ambiguous and Israel one of a number of suspects.  The 

Herald took the position that Israel’s Mossad intelligence service was responsible both for the 

killing and for forging passports used by the killers.  However, the reported facts do not bear out 

such a simple explanation.  Not all of the following appeared in the Herald, nor if they did were 

they always given appropriate prominence: 

 Mabhouh made his travel plans known, increasing the range of possible perpetrators 

 over 20 suspicious persons, some crudely disguised, were seen in and around Mabhouh’s 

hotel.  Experts suggested that the modus operandi was too amateurish for Mossad 

 it was argued that Israel killed Mabhouh because he was buying arms for Hamas.  However 

Mabhouh was involved in acrimony within the Palestinian Arab movement, and Hamas 

sources suggested that Jordan or Egypt was responsible.  Three Palestinians were detained in 

Dubai in connection with the case, one having been extradited from Jordan.  Other suspects 

fled to Iran.  The Dubai police accused Israel, but offered no evidence of its involvement 

 Most or all the suspects entered Dubai on false passports, based on genuine passports 

issued by various Western states.  Some used the names of persons who had visited Israel.  

The British and Australian Governments concluded that the passports had been copied in 

Israel, although it is unclear how they did so, since only images of the passports were 

available.  This at least shows that modern technology allows any country to collect and 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 13 

store passport images.  Forging passports does not need the resources of an intelligence 

agency; a passport “factory” was found in an Auckland house ca. 2004. 

Authoritative reports exist which challenge the assumption that Israel was to blame.  A report from 

AP (below), casting suspicion on moderate Arab groups, would have given balance to the Herald’s 

coverage.  It was not printed, nor was any other report suggesting other parties’ involvement. 

Associated Press item (excerpt) 

Arab countries may be complicit in the January 19 [2010] assassination of Hamas terror chief 

Mahmoud al-Mabhouh, Hamas sources said, according to various reports.  Citing a report by Al-

Quds Al-Arabi, Reuters quoted Hamas official Mahmoud Nasser as saying that Jordanian and 

Egyptian intelligence agencies had probably tracked Mabhouh prior to his assassination. 

Nasser told the newspaper that there was evidence showing that Mabhouh had been targeted by 

moderate Arab countries because he had handled sensitive information concerning the activities of 

Hamas and other Islamist elements. He added that that assassination may have been carried out 

earlier than planned.  According to the newspaper, Nasser is in charge of Iran's ties with Hamas 

and had worked closely with Mabhouh prior to the latter's death. 

3.3.2 Housing in east Jerusalem 

Plans to develop further Jewish housing in east Jerusalem were covered in the Herald in 14 news 

stories (four breaching the Principles) and three opinion pieces (one negative).  The negative items 

supported the Arab narrative that all of east Jerusalem is rightfully Palestinian Arab.  Israel allows 

both Jews and Arabs to build there subject to compliance with local regulations, though because 

neither Jews nor Arabs usually wish to live in mixed neighbourhoods, areas tend to self-segregate.  

There is no evidence that Israel wishes to segregate its citizens by race. 

3.3.3 Gaza Flotilla and Blockade 

The partial blockade of Gaza and attempts to break it were covered in the Herald in 39 news items 

(eight breaching the Principles) and 10 opinion pieces (eight negative, one positive).  The positive 

opinion was the only one in the period surveyed. 

As noted above, it is not easy to obtain objective reporting from the disputed territories.  This is 

especially true of Gaza, which is ruled by a more militant regime than the West Bank. 

The predominant impression of Gaza given in the Herald was of pervasive hardship caused by 

Israeli action.  However alternative credible views exist, and Gaza is not the only place on Earth 

where people suffer hardship.  It is claimed that 60% of Gazans lack “food security”, but this figure 

is almost certainly exceeded in many African countries.  Other reports - not featured in the Herald - 

describe the existence of a small but prosperous Gazan middle class, and a few Gazans who are 

very wealthy, some as a result of corruption.  In other words, Gaza is a fairly typical Arab society.  

This is not to argue that there is no hardship in Gaza, but to suggest that it is often exaggerated 

for political reasons, and that Israel’s policies are not its sole cause. 

Organisations attempting to breach the partial blockade of Gaza received widespread favourable 

coverage.  Three points barely touched on in the Herald deserved to be: 

 the organisations were political in orientation, and ideologically-opposed to Israel, although 

they were described as “humanitarian” or “aid” organisations 

 their stated purpose was to publicise their view of the conflict.  The Herald lent its support to 

this, which in any other circumstance would receive its correct name of propaganda 

 the quantity of aid delivered was insignificant in relieving hardship, typically representing a 

few days’ supply of a few commodities. 

The “original” Gaza Flotilla, June 2010 

A number of relevant facts favourable to Israel or in mitigation of Israeli actions were reported 

belatedly, scantily, or not at all.  They include: 

 there are legal precedents for blockades in international waters against hostile states 

 the Palestinian Authority and Egypt both publicly opposed lifting the maritime blockade 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 14 

 Israel made diplomatic requests to Turkey to pass the aid through UN-sponsored channels, 

but was rebuffed 

 a large number of weapons was found on the ship which defied Israeli interception, also 

some 40 men equipped with body armour and convertible currency, but no ID 

 Hamas refused to admit the goods on the flotilla to Gaza, in part because they were 

substandard or unsafe 

 Hamas leaders acknowledge that there is no starvation in Gaza. 

The extensive coverage of the flotilla may be compared with the muted coverage of the sinking of 

the Korean warship Cheonan by DPR Korea, in an unprovoked attack that was without warning, 

caused over 40 deaths, had the potential to start large-scale hostilities, and was geographically 

closer to New Zealand than Israel is. 

These points are essential to a balanced understanding of the flotilla incident and its background.  

In particular, the fact that Turkey declined to work with Israel to process the aid put the flotilla in a 

light more discreditable to Turkey than to Israel, but was mentioned only briefly at the end of one 

of the later articles. 

3.3.4 Resumption of Peace Negotiations 

It is unclear why, having obtained a nine-month moratorium on most construction of Jewish 

housing in the West Bank, Western leaders took little action to re-start peace talks until it had 

almost expired.  In August 2010 it became a major story, covered by the Herald in 17 news items 

(three breaching the Principles) and three opinion pieces (two negative). 

Israel was portrayed as uninterested in a peace settlement, trying to use demographics to gain 

territory, wanting a military solution, and favouring the status quo.  Little if any attention was 

given to Israeli efforts to remove unauthorised settlements; nor to underlying problems such as 

differences in negotiating styles and the wide range of Palestinian Arab opinion including that 

hostile to any negotiations.  By contrast the extreme Israeli viewpoint was well-covered, fostering 

the incorrect impression that most Israelis are extreme and unreasonable. 

3.4. Some Examples 

The following are summaries of articles published in the Herald. 

3.4.1 Factual Articles 

Israelis “deny Palestinians water”: October 2009.  Lengthy report of Amnesty International’s claim 

that Israel systematically denies Palestinian Arabs fair access to water.  Only a very limited Israeli 

response was printed.  It was noted that Syria, Lebanon and Jordan all draw from the river Jordan, 

but only Israel was accused.  Major improvements in Palestinian Arab water supplies since 1967 

were not mentioned, although information is readily available. 

Thousands stripped of right to live in East Jerusalem: December 2009.  Withdrawal of numerous 

permits for Palestinian Arabs to live in east Jerusalem.  Again a very limited Israeli response was 

allowed.  An image of a Jew apparently evicting an Arab was unconnected with the story, which 

was not about evictions.  The report used emotive language and cliché to stigmatise Israel. 

Jesus’ birthplace no goldmine for locals: December 2009.  Palestinian Arabs complained that Israeli 

tourist guides exaggerate the dangers of visiting Bethlehem, reducing tourist spend there.  No 

evidence was provided and no Israeli response printed. 

West Bank raid raises tensions: December 2009.  Israeli response to the killing of a rabbi 

(identified only as “an Israeli”), in which three gunmen were killed.  The killing of the rabbi was not 

reported at all, implying that killing Jews was not newsworthy, but killing the Palestinian Arabs 

responsible was.  Emotive and loaded language was used. 

Protesters target Israeli player again: January 2010.  Protesters against an Israeli tennis player at 

an Auckland tournament were quoted at length, including the absurd claim that “Palestinians have 

no chance of being involved in sport”, although the Herald had previously reported international 

soccer involving Palestinian Arab teams.  No alternative view was printed. 

Asylum-seeker “threat” to be kept out by border fences: January 2010.  Report of Israel’s plans to 

secure its southern border against illegal migrants.  Use of quotes in the headline implied that 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 15 

there was no real risk, although the existence of a problem with asylum-seekers was clear from the 

statement - without comment - that Egyptian forces have killed many of them in recent years.  By 

contrast, “draconian” laws were to be “pushed through” by Israel to address the problem.  A 

sceptical and at times sarcastic tone was used to mock Israel’s concerns.  By contrast the deep-

level Egyptian security barrier with Gaza, and the long US-Mexico border fence are not described 

with such scorn. 

We’ll stay in West Bank: Netanyahu: January 2010.  Report of proposal for some Israeli forces to 

maintain security in the West Bank following a peace deal.  “We” in the headline referred to units of 

the Israeli armed forces, but implied that Israel rejects any handover of West Bank territory.  Image 

of an Israeli soldier firing a large hand weapon implied Israeli aggression, and was irrelevant to the 

story, which used loaded and emotive language..   The overall implication was that Israel is 

unreasonable in seeking to prevent terrorist attacks; no other country would be so criticised. 

Bomb find undermines Gaza claim: February 2010.  Report stressed a single probable error in 

Israel’s response to the Goldstone report, but ignored many “Goldstone” allegations investigated 

by Israel and found not to be of substance, and the failure of Hamas to report at all.  This was the 

only report of Israel’s response to Goldstone, which had by that time included more than one 

formal report, although 34 Israel-related articles were printed in the month, many of them of trivia.  

The image of an aerial explosion over (presumably) Gaza was emotive, unrelated to the report, and 

conveyed the impression that such events continue. 

For sale, a zoo in Gaza City: February 2010.  Lengthy report of financial problems at a zoo in 

Gaza; trivia which would not appear if about any other country.  Report used emotive language, 

complaining that Gazan children are not “allowed” to visit Israel - apparently reflecting the belief 

that children have a basic right to travel (to Israel, with which Gaza is at war!) for their amusement.  

Salient facts, e.g. that Gazans are admitted to Israel for medical treatment, were omitted. 

Row as Oz passports used in killing: February 2010.  Alleged misuse of Australian passports in 

Mabhouh killing.  The report quoted at length the opinion of an expert in Arab Studies (i.e. not an 

expert on Israel), that Israel was responsible for the killing.  No alternative view was printed. 

Mayor unveils plan to raze Arab homes: March 2010:  Plans to create a park in east Jerusalem, 

involving relocation of 22 Arab households.  Loaded language, such as “razed” in the headline, 

which the Herald never uses for projects such as a motorway tunnel in Auckland which will involve 

major demolition of houses and relocation of residents.  The Herald did not cover the concurrent 

eviction of 30 Gazan families by Hamas without compensation or re-housing. 

West Bank unrest strains limits of Israel’s patience: March 2010: Ongoing Palestinian Arab 

protests against Israeli presence in West Bank.  Report quoted Palestinian Arabs at length, but not 

Israelis, and reflected throughout the Palestinian Arab viewpoint: stone-throwing was “peaceful” 

and stones thrown at Israelis not weapons, while Israeli use of rubber bullets (an internationally-

used method of crowd control) was condemned.  Reporting of the concurrent and more serious 

unrest in Thailand was by contrast restrained and objective.  No report appeared on the concurrent 

trauma suffered by Israeli civilians from Hamas rockets. 

Slaughter on aid flotilla: June 2010.  The first report on the Israeli conflict with the Gaza flotilla.  

The emotive word “slaughter” was used in the headline to describe nine casualties, but was not 

borne out in the article itself.  Although the report was attributed to AP, no such headline could be 

found on any AP story, suggesting that it was supplied editorially.  Israel does not "bar" building 

materials from Gaza as claimed, but restricts them to approved projects - an error often made. 

Jews take jail over ethnic mixing: June 2010.  Report of some Jews’ refusal to let children share 

classrooms with other ethnic groups.  It claimed that “Ultra-Orthodox sects” have “long considered 

themselves unfettered by society’s norms”, an intruded opinion which denigrates religious groups.  

No similar comments are ever made about the practices of extreme Muslims where they come into 

conflict with secular law. 

Angry settlers vow to resume building, September 2010.   Israeli response to Hamas killing of four 

Israeli civilians.  "Angry" in the headline was intruded opinion and was not borne out in the report.  

Again the item was attributed to AP but no such headline could be found.  Killing of the Israeli 

civilians, which led to the Israeli response, was not reported; once again, killings of Israelis 

appeared not to be newsworthy, though Israeli protests attracted condemnation. 

The challenge: September 2010.  Brief article on the restarted peace talks intruded opinion by 

asking “What’s the problem?” and answering “The Israeli Government”. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 16 

Israel told talks are off without settlement freeze: October 2010.  Otherwise-unobjectionable 

report of Palestinian Arab responses to Israel’s lifting of the freeze on West Bank building was 

spoiled by a large picture of Israeli soldiers firing tear gas at a protest about the West Bank 

security barrier, an entirely different matter.  Report and image were from different sources and 

therefore combined editorially. 

NZ activists sail with aid for Gaza: October 2010.  New Zealand would-be blockade-breakers were 

described as “humanitarian workers”, although their organisers publicly admit their aims are 

political.  in a later story (Gaza mission ends: November 2010), an activist claimed Gaza is “hell on 

Earth”, which is not borne out by the evidence and was not rebutted. 

Harvest turns hostile in olive groves: November 2010.  Clashes between Jewish settlers and 

Palestinian Arab farmers, involving destruction of olives and other crops.  Much more prominence 

was given to Palestinian Arab claims than to Israeli ones.  The report expressed opinion and used 

anti-Israel cliché. 

3.4.2 Opinion 

The fight for homes in East Jerusalem: November 2009.  Emotive report of evictions (then a topical 

story), with allegations of Jewish violence and brutality by an unnamed Arab.  The claimed 

“accelerating series of highly charged incursions by settlers”, was scaremongering and did not 

occur.  Claimed that it is harder for Palestinian Arabs to obtain building permits than Israelis, 

though evidence shows this is untrue.  Omitted the readily-available fact that evictions are a last 

resort after court action triggered by non-payment of rent, also that most properties concerned 

were earlier taken by force from their Jewish owners. 

Gaza conflict provokes new generation to pick up guns: December 2009.  Claimed wanton killing 

of civilians by Israeli forces, with image of oncoming (presumably Israeli) tank amid rubble, which 

was emotive and misleading. 

Student on a mission in West Bank: December 2009.  New Zealand Muslim woman’s visit to West 

Bank as part of pro-Palestinian-Arab women’s group, strongly anti-Israel opinion often parroting 

the words of militant Palestinian organisations. 

He’s the hardline PM but staff say she’s the real bully: January 2010.  Lengthy comment on Mrs 

Netanyahu’s servant problems, containing loaded language and allegations without evidence. Such 

a trivial story would not get this coverage if it concerned any other country. 

Keep your passports away from the spies: February 2010.  Scornful and sceptical comment about 

alleged Israeli forgery of passports in the Mabhouh case.  Dual Israel/New Zealand citizenship was 

attacked as “not on”, but no other dual citizenship was criticised.  In labouring this point, the 

author invoked the anti-Semitic libel that Diaspora Jews are more loyal to their “race” than the 

country they live in.  Prominent image of Mabhouh being mourned, irrelevant to a piece about the 

alleged misuse of passports. 

Debacle dents Mossad mystique: February 2010.  Opinion of “expert” (in Arab studies) that Israel 

was responsible for killing Mabhouh, with similar allegations about other killings which opponents 

have claimed as Israel’s responsibility. 

How Mossad teams use licence to kill: 27 February 2010.  Comment by the author of (reportedly) 

the only “approved” book on Mossad, asserting as fact that Mossad was involved in the Mabhouh 

killing; that he “moved to the top” of Mossad’s wanted list, and that Mabhouh’s name “was on a 

document” authorising his assassination and signed by Israeli PM Netanyahu; the author could not 

have known any of this.  Further image of mourning for Mabhouh reinforced the impression that 

Mossad was responsible for his death. 

West complicit in Israeli “terror and oppression”, Herald, June 2010.  Very hostile comment by anti-

Israel activist Antony Loewenstein, describing deaths of flotilla protesters as a “massacre” and 

Israeli policies as “apartheid” - a term with particular resonance in New Zealand, where widespread 

rioting accompanied the 1981 tour of the South African rugby team.  The article claimed Israeli 

“sharing of nuclear technology” with South Africa, which had earlier been shown to be false. 

Aid flotilla attack may be Israel’s turning point: June 2010. : Strongly negative opinion of Israel, 

which was compared with DPR Korea, Myanmar and Zimbabwe, using pejorative language 

throughout.  Article made the wishful-thinking claim that the West would now turn against Israel, 

and inaccurately claimed that Israel is at “war” with Iran. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 17 

Israel visit prickly issue for Key: June 2010.  Call for New Zealand Prime Minster John Key to take 

stronger action against “increasingly hardline” Israel by demanding an “end to the blockade and 

plans to intercept aid ships”. 

Propaganda war fought for the flotilla raid headlines: June 2010.  Negative opinion from Fisk, 

using pejorative language throughout and blaming the Mabhouh killing on Israel; also claiming 

that Orthodox Jews are especially bellicose. 

Tree casts shadow of war in a blood-soaked land: August 2010.  Comment from Fisk about an 

incident on the Lebanese border, quoting only the Lebanese version which was already known to 

be incorrect.  Report used hysterical language: it was “preposterous” for Israel to return Lebanese 

fire, Israel “promised to smash up Lebanon for the sixth time”. 

Activists’ deaths beginning of end for blockade: August 2010.  Dyer’s attack on the Gaza blockade 

with loaded language and innuendo, repeating the claim that the West would turn against Israel. 

Mideast peace in Netanyahu’s hands: August 2010.  Background on the revived peace talks, almost 

entirely based on the Arab narrative, e.g. that the creation of Israel was the naqba (“catastrophe”).  

Claimed that it requires a “heroic leap of imagination” that Israeli PM Netanyahu wants peace, but 

did not question Palestinian Arab sincerity or commitment. 

Power trumps peace in the Middle East: October 2010.  Article by Dyer, hostile to Israeli PM 

Netanyahu and sceptical of Israel’s commitment to talks, while Palestinian Arab commitment was 

not questioned.  Sarcastic tone throughout. 

Lieberman pushing policies to right: November 2010.  Attack on “hard-right” Israeli Foreign 

Minister Lieberman, with negative language, scepticism and fear-mongering.  “Palestinian rights” 

were contrasted with “Israel’s security” as being mutually-exclusive (!) 

4 The Process and Outcome 

At an early stage, we tried to discuss our findings with the Herald, but it rejected our arguments 

and refused to correspond further.  Therefore, we invoked the Press Council’s complaints process. 

4.1. Press Council Complaints Process 

The Council requires that complaints be submitted in the first instance to the title concerned; only 

if the complainant and editor cannot agree may the matter be referred to the Council.  When 

appealing to the Council, the complainant must submit all correspondence with the editor, 

including any the editor has not answered.  The Council then requires the editor to respond.  If the 

editor introduces “new material”; the complainant may respond to it but is limited to 150 words.  

The complaint is then judged on all the written evidence. 

The process seems biased towards editors, who have the opportunity to make statements which 

the complainant cannot effectively challenge in the brief space allowed them.  While there must be 

some limit to dialogue, it would be fairer if either party were entitled to respond at any stage to 

new material introduced by the other. 

4.2. Next Steps 

We made a formal complaint to the Herald about its January 2010 coverage of Israel, citing eight 

articles, and subsequently made complaints about its February and March coverage.  Instead of 

responding to us under the established process, the Herald notified the Council, which took the 

very unusual step of telling editors of all New Zealand papers (not just the Herald) that they need 

not accept complaints from us, pending its own intervention.  This is arguably a violation of our 

human rights. 

Following protracted correspondence, the Council agreed to admit two of our representatives to its 

September 2010 meeting.  The meeting was amicable except for the attitude of John Roughan (see 

below), who tried to cut short the discussion. 

In October 2010, the Council invited us to submit two specimen complaints, one about a single 

article and one about a single topic.  This disregarded the fact that the Principles demand that 

imbalance be demonstrated over a period of time.  In December 2010 we submitted the two 

specimen complaints, together with a document covering all the issues to date, on which this 

report is based. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 18 

The Council considered our responses at its February 2011 meeting, and did not reply to us until 

April 2011.  In a four-page letter, it rejected our comprehensive submission without giving specific 

reasons.  The Council largely failed to answer our requests for clarification of its views and 

requirements.  It agreed to forward the specimen complaints to the Herald, but minus the opinion 

pieces cited, for reasons it did not make clear.  Finally it suggested that further complaints from us 

would not be accepted.  It did not lift the restriction on our making complaints to editors. 

4.3. Progress (perhaps) with the Herald 

We continued to monitor the Herald’s coverage of Israel after making our submission to the Press 

Council. 

In the five months to April 2011, 62 news items and 17 opinion pieces appeared, fewer than in 

equivalent previous periods.  Six news items were negative, i.e. 9.7%, as against the 2009-10 

figure of 16%.  Six opinion pieces were negative and three positive.  This is again an improvement 

on 2009-10, and is statistically within the range for a balanced presentation. 

The Herald has appointed a “Jerusalem correspondent” whose occasional pieces provide a more 

balanced perspective. 

While it cannot be shown that the change results from our efforts, and no title would admit to 

being influenced by a media-monitoring group, the coincidence is suggestive.  The change is 

nonetheless welcome, and we hope that it will be permanent.  The Herald on Sunday has published 

no anti-Israel material since our discussions with the editor in mid-2010. 

The Herald’s apparent change of approach contrasts notably with the Council’s attitude. 

5 Some Press Council Views 

This section discusses views expressed by the Council and by one of its members.  We have 

sought clarification of apparent inconsistencies in them, which has generally not been 

forthcoming. 

5.1. Balance 

The Council has said that its members “believe that their balanced views [on the Middle East] have 

come from reading New Zealand newspapers”.  If this means that the Council regards New Zealand 

press coverage of Israel as ipso facto balanced, it makes a mockery of Principle 1 (balance).  If it 

means that its members’ views have been formed by the New Zealand press, and that they agree 

with the press which formed those views, it is using a circular and hence meaningless argument. 

5.2. Political Aspects, Media Monitoring Organisation and Zionism 

The Council stated that it did not wish to “become a platform for political views” and that KBRM’s 

“members are probably aware of the effect that complaints from ... organisations, such as Honest 

Reporting, CAMERA and Palestine Media Watch are having on various media overseas.  The Council 

seeks your co-operation to ensure that the same position does not arise in New Zealand.“  We 

sought clarification of why it felt it was at such risk, and what its objections were to overseas 

media-monitoring organisations. 

The Council responded that “your website indicates that your sister organisations include Honest 

Reporting and CAMERA.  There are many articles which suggest that these organisations are 

strong, forceful, Zionist groups aimed at affecting and disrupting media coverage [our emphasis].  

It was assumed that, as these are your sister organisations, your aims are the same.” 

The aims of HonestReporting (HR) and CAMERA, as stated on their websites, are as follows: 

 “To ensure Israel is represented fairly and accurately, [HR] monitors the media, exposes 

cases of bias, promotes balance, and effects change through education and action”; and 

 “[CAMERA] is a media-monitoring, research and membership organization devoted to 

promoting accurate and balanced coverage of Israel and the Middle East”. 

It is unclear why the Council considers this to be “disruption”.  It must mean either: 

 that to seek balanced coverage of Israel/Palestine is a “Zionist” (i.e. political) attempt to 

subvert the integrity of the press; or 

 that HR and CAMERA have hidden agendas which conflict with their declared aims. 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 19 

By coupling “Zionism” and “disruption” of the media, the Council invoked the long-running anti-

Semitic slur that Jews seek to advance their interests over those of non-Jews by controlling and 

manipulating the media. 

Zionism involves support for the presence of a Jewish homeland (Zion) in Palestine.  The New 

Zealand Government recognises Israel and is Zionist on this definition, as are many sovereign 

states, the UN, the OECD and other supranational organisations.  If the Council believes that a 

Jewish homeland should not exist in Palestine, it is definitely taking a political view. 

In summary: 

 there are other organisations with similar aims to ours, i.e. we are not alone in perceiving a 

problem 

 those organisations have proved cases of anti-Israel bias in English-language media 

elsewhere, to the satisfaction of impartial authorities.  It would be rash to assume that 

similar cases could not happen in New Zealand, which draws nearly all its foreign news from 

overseas sources 

 there is a body of opinion which has the power to publish “many articles” opposing those 

who seek fair reporting on Israel, and with which the Council appears to side. 

This suggests a need for more vigilance in monitoring reporting of Israel, rather than less. 

5.3. Sources 

The Council holds that that “reports sourced from overseas agencies are not to be equated with 

editorial opinion”.  It is unclear to us precisely what this means.  Opinion pieces necessarily reflect 

editorial opinion.  Opinion in news may be attributed or unattributed.  If attributed, it is (i) easy to 

identify; (ii) subject to a “fair voice” in reply.  Unattributed opinion in news contravenes Principle 4 

by failing to distinguish comment and fact.  Editors have a duty of care and should be alert for 

disguised opinion, especially on a topic as contentious as that of Israel. 

On its website, the Council is explicit that “Editors have the ultimate responsibility for what 

appears in their publications”.  This appears to conflict with its first statement. 

Editors clearly have control over agency-sourced material, because: 

 agency reports are often edited, while still attributing the item to the agency.  We noted 

above items attributed to AP in which headlines appeared to have been edited so that they 

conveyed opinion.  Items are regularly shortened or conflated editorially 

 editorial staff routinely select items from the large quantity of material provided daily by the 

sources they use. 

In any case, our statistical analysis shows that although agency reports are the main source of 

foreign news, they are not the main source of breaches of the Principles. 

The Council later argued that if a New Zealand newspaper uses a biased overseas source, even if it 

has access to an unbiased one, it is not itself manifesting bias.  It appears to be absolving editors - 

in advance - of responsibility for what they print, as long as it was first published overseas.  This 

would make unimpeachable authorities of overseas titles, mainly British ones which are allowed by 

their own regulator to be “partisan”. 

5.4. Opinions of John Roughan 

John Roughan is Assistant Editor of the Herald and sits on the Press Council.  He writes regular 

opinion articles which appear mainly in the Herald’s online version.  Over the past few years he has 

published some 20 pieces referring to Israel, almost entirely critically (these are not the subject of 

a complaint at this point).  His published opinion is permeated by the Arab narrative, and often 

goes beyond it.  Roughan acknowledges as authorities Robert Fisk, John Pilger and Noam 

Chomsky, all known for their anti-Israel views. 

While Roughan is entitled to his opinions, it is seriously to be questioned whether he can take an 

impartial stance on complaints about coverage of Israel.  There is also scope for a conflict of 

interest if Roughan is involved in processing complaints against the Herald. 

A selection of Roughan’s opinions, from the Herald’s online archive in early 2011 follows: 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 20 

 Israel was “imposed” on - or was “given” - “Arab territory” as a consequence of the “discovery 

of the [Nazi] death camps” towards the end of World War II.  Roughan does not appear to 

have heard of the Basle Congress (1897), the Balfour Declaration (1917), the Sevres Treaty 

and San Remo Conference (1920), or the resulting British Mandate over Palestine (1922) 

 “Invasion and seizure of homes and property is still a common experience for Palestinians in 

the West Bank.” as part of the “steady, strategic clearance of Palestinian homes and villages”.  

“West Bank settlers continue seizing Palestinians' homes”  This is not borne out by evidence, 

including that of Israeli pro-Palestinian groups 

 the “expression” of a “promised land” for Jews is “brutal” 

 Zionism is a “peculiar xenophobia” 

 Israeli security barriers are aimed at “dividing and weakening any potential Palestinian state” 

 Israel is not “criticised as strongly as it deserves” - though his own paper published 26 

opinion articles critical of Israel and one supportive in a period of 13 months 

 anti-Semitism is an “anachronism”, or does not exist, or has not existed since the end of 

World War II, and “to let [it] into discussion today is ridiculous”.  This seems confusing, but 

Roughan finds anti-Semitism “incomprehensible” and so is not the best authority on it.  

Roughan is clearly uninformed as to recent racial attacks on Jews in Sweden and Germany, 

and apparently believes that all anti-Jewish attacks are motivated solely by political 

opposition to Israel 

 anti-Semitism expressed by “Arab or other Middle Eastern” sources “can be forgiven”.  

Roughan appears confused between hostility to Israel’s policies and hatred of Jews, even 

though the article from which this quote was taken also argued that they can and should be 

differentiated 

 those who desecrated a Jewish cemetery in Wellington, New Zealand were exercising their 

right to protest against Israel (“What… has [this] got to do with Israel? Probably everything”), 

but their methods are to be criticised for discrediting the anti-Israel cause (“Cemetery 

wreckers hurt us, not Israel”).  Roughan is “almost afraid now to argue for the freedom of a 

Holocaust sceptic to visit [New Zealand] or even to criticise Israel… strongly”, thereby casting 

Holocaust denial (which arises from anti-Semitic conspiracy theory, and is illegal in many 

countries) as an extension of legitimate criticism of Israel 

 the idea that the Arab side is equally to blame for the conflict “cannot comfortably” be 

adopted, i.e. Israel is by definition more, or solely, to blame.  Roughan seems unaware of the 

1948 Arab attacks on Israel which started the conflict 

 the US should “enforce UN resolutions in Palestine” and “cease to finance Israel until it 

withdraws from the occupied territories”.  Roughan seems unaware that no enforceable UN 

resolutions have been passed against Israel, and that Israel has largely complied with 

(advisory) Security Council resolution 242, the basis of the “road map” for peace 

 The Holocaust is “invoked for the defence of Israel's conduct”.  There is no evidence that this 

occurs to any extent, although it seems to be an article of faith among holders of anti-Israel 

views 

 Israelis are to blame for not trusting Palestinians, in spite of their experiences with suicide 

bombers and similar.  An unnamed Israeli was strongly criticised because he “still does not 

believe that after 55 years of [violent] failure to dislodge Israel, Palestinians would settle for 

a co-existing state”.  Roughan seems unaware that many Palestinian organisations state 

firmly that they will not accept the existence of Israel 

 “the destruction of Jenin” was carried out by Israel.  The claim of a massacre at Jenin is 

known to be a hoax, and even so “destruction” is an exaggeration 

 Israel has “chosen Zionism over biculturalism”.  In New Zealand, biculturalism specifically 

means equivalent status for European and Maori cultures and is widely viewed as morally 

right.  Roughan seems unaware that Israel has a large peaceful Arab population, and that 

Palestinian Arabs have repeatedly rejected “biculturalism” with Jews 

 in response to the hypothetical question, If 4 million Maori had left New Zealand when it was 

founded and now wanted to come back, would you let them in? he answered “yes”.  It did not 



© Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 2011  Page 21 

apparently occur to him that for the analogy to be meaningful, the hypothetical Maori 

would wish to destroy the present New Zealand culture 

 Israel is a “running sore in the Middle East” and the Jewish homeland should be transferred 

to the US, as Israel is “the size of Northland” (a smallish region of New Zealand) and “the US 

would hardly miss the territory” 

 “no credible” efforts to deal with weapons of mass destruction “could leave a nuclear option 

in the hands of Ariel Sharon and his ilk.”  Meanwhile, Iran is to be believed when it claims no 

interest in nuclear weapons, in spite of its nuclear development programme and threats 

against Israel.  An Israeli suggestion that it would retaliate if attacked by Iran is a “threat and 

a pre-emptive raid”.  It is unclear what Roughan means, since Israel has never carried out an 

attack on Iran.  Both Iran and Israel are widely-believed to have or seek nuclear weapons, but 

it is Iran which is threatening to destroy Israel and not vice versa 

 the presence of Jews at Jerusalem’s sacred sites “snuffed the last life out of the candle lit at 

Oslo”.  Roughan appears to endorse the Arab argument that Jerusalem’s religious 

significance is purely Islamic 

 Muslim “resentment” of the existence of Israel as “an ongoing affront to the territorial 

integrity and pride of the Arab people” is to be “understood” 

 the US should get on with “mollifying Islamic nationalism by getting serious about Israel” 

 the “conduct of American policy towards Israel and the Middle East” “prompts” terrorist 

attacks such as those of 9/11.  This implies that terrorism would cease if the US turned 

against Israel.  Under the Presidency of Barack Obama the US has turned significantly against 

Israel, with no reduction in violence or advancement of the peace process. 

Appendix - Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East 

KBRM was founded by people concerned that in the New Zealand media, both news coverage of 

Israel and opinion about Israel were often unfair and unbalanced. 

Its members come from a variety of ethnic and religious backgrounds, and share only a connection 

with New Zealand and a concern for fairness in its media. 

KBRM is funded by the donations of its members and receives no external financial or other 

support. 

Copyright Statement 

This report may be reproduced in whole or in part for non-commercial purposes provided that 

acknowledgement is made to “Kiwis for Balanced Reporting on the Middle East” (in full).  A link 

may be provided to the report on our website, www.kbrm.org.nz.  For permission to reproduce 

this report or part of it in any publication intended for sale, please contact KBRM via our website. 

http://www.kbrm.org.nz/

